ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА В УКРАЇНІ
ЗмістВступ……………………….1. Філософські ідеї в культурі Київської Русі……………….2. Києво – Могилянська академія – центр відродження української культури…..3. Філософські погляди Ф. Прокоповича………………………..Висновки……………………………..Використана література…………………….
ВступІсторія української філософії як філософська дисципліна вивчає розвиток філософської думки в Україні. Завдання яке вона реалізує – це відтворення цілісного образу національно визначеного буття філософії як складової частини культури українського народу.Сфера історії філософії має чи не найбільший стосунок до сфери, де відтворюється розвиток духовності народу, реконструюється дух нації. У цьому розумінні історії філософії належить відповідальне місце в комплексі наук, покликаних реалізувати відродження духу українського народу.Дослідження спрямовані на відтворення історії філософії в Україні, розпочинаються ХІХ – на початку ХХ ст. Це були перші кроки, що мали здебільшого ініціативний характер. Дослідниками на початковому етапі були: Климентій Ганкевич, Василь Щурат, Дмитро Чижевський.Однак логіка розвитку об’єктивного дослідження з часом привела до розширення сфери вивчення. Це знайшло своє відображення в книзі « Історія філософії на Україні», де розглядались персоналії не лише філософів які жили і працювали на теренах України, а і тих хто працював поза її межами.В цьому творі безперечно були вади. Спадок, що охоплював час від доби Київської Русі і аж до XVII ст. тут описаний на 15 сторінках, автори вважали доцільним вести мову про розвиток філософії на Україні лише з часів Г. Сковороди. Потім з плином часу ця хиба була виправлена і філософія часів Київської Русі стала надбанням філософії України.Переключення філософського бачення на регістр культури передбачає також осмислення філософської думки минулого в контексті історії національної культури, визначення насамперед місця, яке посідає філософія в системі культури нації.Історія національної культури невід’ємна від розвитку філософії, що завжди виконує функцію самоусвідомлення культури, виражає дух нації, втіленої в культурі.У цьому розумінні філософію можна розглядати як сферу, де реалізується потреба самопізнання духу народу, усвідомлюються найзагальніші духовні потреби людини, нації, народу.Що до слов’янських народів, у тому числі українського, процес становлення філософського теоретичного знання розпочинається тут лише у XIV ст. і триває аж до XIX ст.В Україні становлення професійної філософії завершується після утворення Києво – Могилянської академії.Проте історія культури українського народу більш давня. І серед різноманітних витворі її чимало, таких, що містять глибокі роздуми з приводу граничних основ людського буття, сенсу життя, сутності людини і навколишнього світу. Можна говорити про відсутність професійної філософської теорії як окремої галузі духовної діяльності. Але ж це один із можливих способів побутування філософської думки як такої.
1. Філософські ідеї в культурі Київської РусіНеможливо визначити точний момент виникнення філософії, оскільки це не одноразовий акт. Найдавніші філософські ідеї важко вирізнити від перед філософських міркувань, що наявні в міфологічній свідомості. Становлення української філософської думки відбулось зі встановленням культури Київської Русі. Перш ніж переходити до характеристики філософських ідей треба схарактеризувати сукупність перед філософських, міфологічних уявлень.Міфологічна свідомість не знала поділу на світ природний і поза природний. Існував лише єдиний космос, що протистояв хаосу. У давньоукраїнській свідомості переважає виокремлення світла як цінності, яка протистоїть силам темряви.Особливості мислення позначились на характері уявлень про людину, яким притаманна відсутність чіткого протиставлення душі й тіла, характерного для християнського розуміння. Вираженням цього є уявлення про «множинність душ», це підтверджується вірою в демонічних створінь, ...